GAYA DAN PSIKOLINGUISTIK MELALUI GAMBAR


Gambar pertama: gambar ini berkaitan dengan pemerolehan bahasa, cara seseorang memperoleh kemahiran berbahasanya yang pertama. Jika diteliti dengan logic, kanak-kanak boleh bertutur dan berbahasa dengan melihat keadaan disekelilingnya. Mereka melihat sesuatu perkara dan mempelajarinya serta mengingatinya.





 Gambar kedua pula, saya kaitkan dengan gangguan bahasa. Gangguan bahasa merupakan fenomena yang terhasil akibat daripada kebiasaan ujaran bahasa ibunda ke dalam Bahasa kedua. Kajian ini bertujuan untuk melihat bagaimana gangguan bahasa berlaku sehingga terhasilnya kesalahan tatabahasa dari segi aspek sintaks dan morfologi yang dilakukan oleh individu itu sendiri.




 Gambar ketiga pula menceritakan tentang bahasa dan pemikiran. Saya berpendapat bahawa kemahiran dibentuk bukan melalui genetik atau IQ. Genetik hanya berperanan dari segi masa sahaja, iaitu masa yang diambil untuk suatu kemahiran dibangunkan. Selebihnya adalah usaha, minat serta semangat yang ada pada bangsa atau individu tersebut, yang mana perkara-perkara ini timbul hasil didikan dan pengaruh luaran.



Gambar ke empat mewakili secara asasnya apa itu neurokognisi dalam psikolinguistik. Neurokognisi ialah pengetahuan tentang neuron dan psikologi kognisi. Kognisi bahasa merupakan  sesuatu yang rumit sebagaimana manusia ingin terbang. Tindakan tersebut merupakan sesuatu yang kompleks. Manusia hanya boleh terbang menggunakan teknologi sebagaimana manusia hanya boleh menghasilkan bahasa melalui alat pemerolehan bahasa atau language acquisition device (LAD).




Gambar di bawah menunjukkan bagaimana proses pemahaman bahasa berlaku. Wacana yang terdapat pada bunting dibaca oleh saya. Visual tersebut dipamerkan secara linguistik. Pembaca memproses maklumat dari aspek morfologi dan sintaksis bagi memahami wacana secara keseluruhannya.

Comments

Popular posts from this blog

REFLEKSI MINGGU PERTAMA